Zasada Pareto – o co chodzi z kieliszkiem?

blog11c

W różnych gałęziach nauki istnieją setki zasad, definicji i wzorów, które pomagają m.in. w prowadzeniu, planowaniu i analizowaniu biznesu. W moich postach przedstawię Wam część z nich.

Jako pierwszą weźmiemy na tapetę słynną zasadę Pareto lub Pareta (Pareto principle) inaczej nazywaną 80/20 (80-20 rule). W anglojęzycznych źródłach można znaleźć również określenia law of vital few lub principle of factor sparsity.  Nazywamy ją prawem, chociaż jest to po prostu obserwacja, z której wynika, że 20% wkładu niesie za sobą 80% efektu. Celowo nie używam słów bardziej określonych ze względu na to, że Pareto można stosować do wielu różnych czynników.

blog11a

Vilfred Pareto był ekonomistą i dlatego właśnie w ekonomii zasadę tą użyto pierwszy raz. Autor zauważył, że 80% majątku Włoch było w posiadaniu 20% mieszkańców, po pewnym czasie okazało się, że podobne wnioski można wyciągnąć w innych krajach, a co za tym idzie odnosi się do całego świata. Po przedstawieniu wyników w formie wykresu zauważono efekt kieliszka od szampana (champagne glass effect), który można podsumować w prosty sposób – najwięcej spijają zawsze Ci najbogatsi. Ostatecznie zasadę 80/20 sformułował Joseph Juran.

blog11b

Gdy zweryfikowano zasadę Pareto stwierdzono, że można wykorzystywać ją na różne sposoby i do tej pory tworzone są nowe zastosowania. Oto kilka przykładów:

– 80% sprzedaży pochodzi z 20% oferowanych produktów

– 80% sprzedaży powstało dzięki zaangażowaniu 20% zatrudnionych pracowników

– wyeliminowanie 20% błędów daje poprawę jakości o 80%

– zwiększenie Twojego zaangażowania już o 20% da poprawę danego obszaru o 80%

– 20% słów wystarczy do zrozumienia 80% tekstów

– 20% ubrań nosimy przez 80% czasu

– 20% naszego życia daje nam 80% szczęścia

– 20% materiału z zajęć da nam zdawalność na poziomie 80%

– 20% nabytych umiejętności wykorzystamy w 80% życia

– 20% kryminalistów dokonuje 80% przestępstw

– 80% skarg i zażaleń pochodzi od 20% klientów

blog11d

 

Jeżeli przeanalizujemy dokładnie te zasady mają one sporo sensu do wykorzystania w naszym codziennym życiu. Po przeanalizowaniu naszej garderoby okaże się, że większości odzieży i obuwia nie wykorzystujemy, a nosimy tylko te ulubione. Jeżeli mieliśmy styczność z klientami, którzy byli dla nas nieprzyjemni, pogardliwi, ze względu np. na nieuznaną reklamację możemy być pewni, że 80% ma do nas zupełnie inne podejście, o ile się staramy. Jak widzicie Pareto można stosować do wielu kwestii, ale pamiętajcie, że nie musi ona zawsze się sprawdzać i jest to pewne szacowanie określonych tendencji w zachowaniu.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *