Trudne jedzenie na spotkaniach lub w święta. #przewlekleaktywni

tomatoes-eggs-dish-the-green-plate-51163

Czy zdarza Wam się często pojawiać na spotkaniach, konferencjach, imprezach rodzinnych, w których zastaje Was suto zastawiony stół, a Wy trzymając się zdrowego trybu życia lub diety redukcyjnej czy związanej ze swoją chorobą nie wiecie co zrobić? Do tego zaraz po imprezie czujecie się ospali, boli Was żołądek lub odczuwacie inne nieprzyjemne skutki zajadania jak to bywa m.in. po świętach?

Jako, że wczoraj byłem na imieninach, na których w krótkim czasie pojawiło się wiele różnych posiłków, przygotowałem dla Was kilka wskazówek jak ustrzec się złego samopoczucia następnego dnia.

  1. DUŻO PŁYNÓW

water-drink-fresh-lemons

Naszą treść w żołądku wypełniają nie tylko posiłki, ale również napoje. W momencie, gdy zwrócimy uwagę na to, aby przed posiłkami dobrze się nawodnić nasz organizm odbierze to jako posiłek i nie będziemy chcieli lub mogli zjeść takiej dużej ilości pozostałych produktów. Pamiętajcie również, żeby dobrze dobierać napoje. Bardzo popularna na stołach stała się woda lub woda z cytryną i niech to będzie Wasz główny napój tego wieczoru. Dlaczego?

Przede wszystkim nie obciążajcie dodatkowo swojego organizmu produktami zawierającymi duże stężenie cukrów prostych jak wszelkiego rodzaju napoje słodzone lub soki. Zwróćcie również uwagę na to, aby woda była niegazowana. Absolutnie nie jestem przeciwnikiem wody gazowanej, co nie oznacza, że jestem jej zwolennikiem. Zawartość dwutlenku węgla w wodzie pobudza jelita do pracy, a nadmierna ich ilość powoduje uczucia wzdęcia. Dodatkowo wiele osób źle reaguje na wodę gazowaną mimo, że badania wykazują również jej zdrowotne wpływy. Wychodzę z założenia jednak, że większa ilość osób powinna skupić się na niegazowanej wodzie, która może być z różnymi dodatkami jak np. cytryna.

Ostatnio zacząłem również zwracać uwagę na zachowanie mojego organizmu po wypiciu kawy rozpuszczalnej oraz zwykłej kawy mielonej zaparzanej w dowolny sposób. Zauważyłem, że oprócz wyraźnego niesmaku w ustach kawa rozpuszczalna powoduje u mnie o wiele większe podrażnienie układu pokarmowego. Zastanawiając się nad tym czy kawa rozpuszczalna, która często podawana jest w termosach na różnych spotkaniach jest zdrowa okazuje się, że zdania są podzielone. Dla mnie znaczącym faktem jest znaczna zawartość HMF (hydroksymetylofurfuralu), która jest 20 krotnie wyższa niż w kawach naturalnych. Problem polega na tym, że jak to w żywieniu bywa związek, który do tej pory był uważany za niebezpieczny m.in. w przypalonych potrawach wykazał w nieznanych mi na chwilę obecną badaniach terapeutyczne działania. Postanowiłem, że temat ten zgłębię w kolejnych postach jak tylko zdobędę odpowiednią ilość potwierdzonych badań.

  1. ROZKŁADAJ PRODUKTY NA TALERZU

Jeżeli jesteś na imprezie, na której samemu nakładasz potrawy nie układaj produktów jeden na drugim, a rozkładaj je po talerzu tak, żebyś postrzegał talerz jako pełny. W konsekwencji takich działań Twój mózg będzie miał poczucie, że spory posiłek został zjedzony i nie ma potrzeby, żeby brać dokładkę. Jeżeli masz możliwość wyboru talerza weź ten mniejszy.

tomatoes-eggs-dish-the-green-plate-51163

  1. ZACHOWUJ WIĘKSZE ODSTĘPY MIĘDZY POSIŁKAMI

Podczas takich spotkań częstym problemem jest częstotliwość serwowania posiłków. Skoro sala zarezerwowana jest np. na 5 godzin trzeba podać zupę, obiad, deser z kawą i kolację w niewielkich odstępach. Nie zdążysz skończyć jeść jednego, a już zaczynasz kolejne. Warto uświadomić sobie, że nie warto się objadać , bo zaraz Twój talerz na nowo się zapełni. Jedz więc spokojnie, ale mniejsze porcje i nie krępuj się tym, że inni jedzą, a Ty już jesteś po. W końcu to Ty myślisz teraz o swoim ciele, zdrowiu i konsekwencjach następnego dnia!

pexels-photo-11819

 

  1. PODZIEL SIĘ

Teraz mogą pojawić się słowa krytyki bo przecież posiłkiem nie powinno się dzielić. Nie mam tutaj na myśli kolacji z prezesem, czy konferencji na której siedzisz z osobami powiązanymi zawodowymi i masz się dzielić posiłkiem. Jeżeli jednak idziesz na spotkanie rodzinne i masz wiele osób blisko spokrewnionych, a atmosfera przypomina tę domową nie krępuj się podzielić porcją lub pozostawić niedokończony posiłek. Zdaję sobie sprawę, że kultura mówi inaczej, ale w tym wypadku musimy rozgraniczyć między zdrowiem, a godzeniem się na to co inni wkładają nam do żołądka.

 

  1. JEDZ ZAWSZE CIEPŁY POSIŁEK

Nie wiem czy będzie to dla Was zaskoczeniem, ale dzięki temu, że jemy ciepły posiłek nasz organizm szybciej czuje się syty. Spożywanie zimnych posiłków powoduje znacznie większy wysiłek energetyczny dla organizmu. Dodatkowo zimne potrawy np. mięsne trudniej się przeżuwa co powoduje, że większe kęsy trafiają do naszego żołądka i trudniej się trawią. Kolejną kwestią jest aromat potraw. Często mówi się o istotnym znaczeniu ziół i przypraw w posiłkach. Mają one bardzo duży wpływ na późniejsze trawienie pokarmu, ale największą aktywność i aromatyczność wykazują w ciepłym i świeżym posiłku.

pexels-photo

 

  1. UNIKAJ GŁĘBOKIEGO TŁUSZCZU

Częstymi produktami pojawiającymi się na stołach są panierowane mięsa, które smażone są na głębokim tłuszczu, a także frytki lub inne produkty. Myślę, że jeżeli dbasz o swoje codzienne jedzenie wiesz, że lepiej skupić się na doborze warzyw (zwróć uwagę, aby były al dente i unikaj surówek z dużą ilością sosu majonezowego) oraz innych dodatków jak mięso (gotowane lub duszone), czy kasze lub ryże, a nie popularne frytki.

 

diabetes-blood-sugar-diabetic-medicine-46173

  1. CO W CUKRZYCY?

Przy cukrzycy największym problemem w takich sytuacjach jest częstotliwość potraw i nieznajomość gramatury. Jeżeli nakładacie sobie produkty skupcie się na produktach, które zawierają mniejsze ilości węglowodanów, a do tego pomyślcie o ich IG. Produkty o niskim indeksie glikemiczny spowodują, że nie będziecie musieli podawać tak dużych ilości insuliny, a ponadto nie będziecie odczuwali znacznych wzrostów cukru przy kolejnym posiłku.

Pamiętajcie też, żeby dbać o szczegóły. Jeżeli wiecie, że jedzenia będzie dużo, pomijajcie niepotrzebne dodatki jak np. makaron lub grzanki do zupy, desery lub dodatki do deserów, unikajcie produktów zupełnie Wam nieznanych lub porcjujcie je tak, żebyście wiedzieli jak zachowuje się Wasz organizm.

 

 

 

One thought on “Trudne jedzenie na spotkaniach lub w święta. #przewlekleaktywni

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *