Elevator pitch

blog16bb

Mógłbym opowiadać o tym co robiłem i co robię godzinami, bo jest to moja pasja. Problem polega na tym, że jeżeli chcę kogoś zainteresować nie może to trwać zbyt długo. W tym celu warto poznać zjawisko, o którym mówi się często w biznesie jakim jest elevator pitch.

blog16bb

Jeżeli nie mówi Wam nic nazwa elevator pitch, mogliście spotkać się też z takimi nazwami jak elevator speech lub elevator statement.

Pitch w języku angielskim i w oparciu o sprzedaż oznacza miejsce, w którym na ulicy rozkładają się sprzedawcy lub osoby, które zabawiają ludzi. Sales pitch natomiast są to obietnice i komunikaty jakie osoba sprzedająca składa osobie zainteresowanej w celu sprzedania czegoś.

Genezy zwrotu należy szukać wśród ambitnych osób chcących zainteresować przełożonych wysokiego szczebla swoją osobą. Trudność w dostępie do wysokich rangą przełożonych wiązało się z koniecznością zainteresowania kogoś w ciągu 30 sekund jazdy windą.

Teraz zwrot ten wykorzystujemy w odniesieniu do krótkich prezentacji własnej osoby, firmy lub produktu. Tylko jak w tak krótkim czasie zawrzeć pełny proces sprzedaży, w którym musimy rozpoznać osobę, nawiązać kontakt, zainteresować, rozwiać wątpliwości i do tego zamknąć sprzedaż w taki sposób, żeby osoba chciała z nami porozmawiać ponownie?

blog16d

 

Nie jest to łatwe i nie powiem, że mam na to jednoznaczną odpowiedź, ale spróbuję Wam pomóc.

Najważniejszą rzeczą jest własna świadomość, jeżeli Ty jesteś przekonany do tematu o którym mówisz bez problemu przedstawisz go drugiej osobie. Pamiętaj o tym, żeby Twoja wiedza była odpowiednia. Jeżeli już chcesz sprzedać coś nad czym jeszcze pracujesz musisz być na tyle pewny swego, żeby nie dać wyczuć drugiej osobie swojej własnej niepewności.

A.Einstein powiedział: jeżeli czegoś nie potrafisz w prosty sposób wytłumaczyć, oznacza to, że sam nie rozumiesz tego wystarczająco dobrze. Pomyśl nad tym cytatem i odnieś się do elevator pitch.

blog16e

Jednocześnie wykorzystam kolejne powiedzenie tej samej osoby. Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy, ponieważ wiedza jest ograniczona. Uważam, że możemy stosować wspaniałe techniki manipulacji, czy też sprzedaży, ale nigdy nie będziemy pewni, że trafimy tymi słowami do danej osoby. To jest zakres, w którym musisz wykazać się wyobraźnią. Dlatego jeżeli już przedstawiasz siebie czy swój produkt obserwuj osobę do której mówisz.

No i naucz się słuchać. Przez słuchanie rozumiemy odbieranie tego co mówi druga osoba. Dla mnie słuchaniem jest zarówno ocena słów jak i gestów bo dopiero wtedy możesz w pełni zrozumieć co chce przekazać druga osoba, dlatego nie bądź zapatrzony w siebie, ale skup się na osobie do której mówisz.

blog16c

Patrząc na to, że żyjemy w kulturze pośpiechu i każdy chce usłyszeć szybko konkretny komunikat elevator pitch jest dobrą metodą zainteresowania innych. Nie poddawaj się gdy zobaczysz, że każdy siedzi w swoim telefonie, czy tablecie. Najtrudniejsze jest wyjść ze swojej strefy komfortu w tak niekomfortowej sytuacji. Przebij się przez mur i zaproponuj rozmowę w realu chociaż przez 30 sekund.

Zapisz swoją przemowę i ją ćwicz. Pomyśl w tym czasie co możesz zmienić, opracuj sobie drogi ucieczki w przypadku gdyby temat nie zainteresował. Jeżeli nie możesz wejść drzwiami wejdź oknem i pokaż siebie od innej strony.

Pamiętaj, że w tym wypadku nazwa nie zobowiązuje i elevator pitch nie oznacza, że musisz rozmawiać z kimś w windzie. Miejsc jest wiele, chodzi o sytuację, w której musisz w krótkiej chwili zainteresować osobę na której Ci zależy np. inwestora, osobę podczas networkingu, właściciela firmy, którego masz przyjemność widzieć przez kilka chwil, osobę prowadzącą wykład po jego zakończeniu czy znaną osobę, którą mijasz przez chwilę na ulicy. To gdzie i w jaki sposób wykorzystasz elevator speech zależy od Ciebie.

Na koniec jak już jesteśmy w klimatach Alberta Einsteina przytoczę jego definicję obłędu. Obłęd to powtarzać w kółko tą samą czynność oczekując innych rezultatów. Nie tkwij w obłędzie, jeżeli jedna metoda nie przyniesie skutków, próbuj kolejnej.

Powodzenia w stosowaniu elevator pitch.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *